Promigun

מיגון אש פסיבי

מיגון אש לבטון ומנהרות

מנהרות רכבת ומנהרות רכבים הן חללים תת-קרקעיים הצפויים בעת שרפה לעומסי חום גבוהים יותר מאלו הנמדדים בשרפות פתוחות (שרפות צלוליטיות). עקומות השרפה במנהרות ייחודיות וכוללות סוגים שונים, כגון: שרפה הידרוקרבונטית, RWS, RABT ועוד.

עוצמת החום הגבוהה במהלך השרפה עלולה לגרום לתהליך מסוכן באלמנטי הבטון – SPALLING (פיצוץ שכבת הבטון). בתהליך זה, המים החופשיים הנמצאים בתוך שכבת הבטון החיצונית רותחים והופכים לקיטור, מה שמוביל לפיצוץ ושבירת שכבת הבטון החיצונית.

תוצאה של התהליך היא חשיפת מוטות הזיון או כבלי הזיון הקיימים באלמנט הנושא – קורה או קיר. חשיפה לחום השרפה גורמת לירידת חוזק הפלדה במתיחה ועלולה להביא לכשל האלמנט הנושא.

קיימות מספר שיטות ליישום פתרון למיגון הבטון:

  • לוחות חסיני אש למיגון הבטון, כגון PROMATECT®
  • צבע תופח ייעודי למיגון בטון
  • צמנט מותז למיגון בטון

 

שיטות אלו מבודדות את הבטון מחום השרפה ומעכבות את הכשל באלמנט הנושא.

שיפור עמידות האש של בטון במנהרות מהווה חלק מהותי בתכנון עמידות האש של המנהרה, והוא מחויב על פי תקינה עולמית.

אני רואה שהטקסט שלך ממצה את הנושא, אבל אפשר לארגן אותו בצורה מעט יותר קריאה וברורה, עם כותרות, הדגשות וניסוחים מעט חלקים יותר. הנה גרסה משופרת:

מיגון תעלות פח ומערכות כבלים במבנים

מבנים מודרניים בישראל כוללים תעלות פח המיועדות למגוון שימושים – כגון: תעלות איוורור, מיזוג אוויר, אוויר צח, שחרור עשן ומנדפים.
תעלות אלו חוצות את המבנה לכל אורכו, רוחבו וגובהו, ולכן מהוות נתיבים אפשריים להתפשטות אש, עשן וגזים רעילים במקרה של שרפה.

כדי למנוע התפשטות זו, תקנות התכנון והבניה וסדרת תקני 1001 מחייבות התקנה של מערכות אטימה או מיגון אש ל- 120 דקות.

מיגון אש לתעלות שחרור עשן ותעלות מנדף

1. מיגון באמצעות יריעות קרמיות מתוצרת Morgan Ceramic ארה"ב

  • אופן הביצוע: עטיפת תעלת הפח בשתי שכבות יריעות קרמיות בהתאם לתקן UL ו- ASTM E2336, ובהתאמה להנחיות מכון התקנים הישראלי.
  • עמידות לחום של עד 1200°c.
  • יתרונות: גמישות מירבית להתקנה במקומות בעלי גישה קשה.

2. מיגון באמצעות לוחות פיירבורד

  • אופן הביצוע: בניית פיר קשיח חסין אש ל- 120 דקות באמצעות שתי שכבות לוחות פיירבורד בעובי כולל של 50 מ"מ.
  • דרישות: העטיפה תבוצע על ידי צוותים מיומנים ובהתאמה להנחיות יצרן הלוחות.
  • אישורים: נושא תעודת בדיקה של מכון התקנים הישראלי לפי תקן 931, לעמידות אש מינימלית של 120 דקות.

מיגון אש לתעלות כבלי חשמל (חברת החשמל)

חדרי טרנספורמציה עשויים להיות ממוקמים בתוך המבנה, ולכן כבלי הזנה רגישים עוברים בחללים פנימיים, כגון חניונים. המיגון יכול להיעשות בצורה אופקית או אנכית.

דרישות מיגון:

  • הגנה בפני אש למשך 60 דקות לפחות.

תכונות המערכת:

  • מערכת פריקה להוספת כבלים חדשים.
  • פתחים לגישה לטיפול באזורים מיוחדים.
  • יישום מיגון באמצעות:
    • עטיפה קרמית גמישה תוצרת MORGAN CERAMIC
    • קופסה קשיחה בנייה מלוחות PROMATECT® H בשילוב צמר סלעים

דרישות אישור:

  • בהתאם להנחיות ופרטי ביצוע מאושרים של חברת החשמל.
  • בהתאם להנחיות רשות הכיבוי המקומית.

מיגון אש במנהרות הוא קריטי מכיוון שבחללים תת-קרקעיים אלו, שריפות עלולות להגיע לעומסי חום גבוהים במיוחד (שרפות הידרוקרבונטיות), העולים על אלו של שריפות במבנים רגילים. עוצמת החום הגבוהה עלולה לגרום לכשל מבני של הבטון והפלדה, ולסכן את יציבות המנהרה וחיי אדם.

תופעת ה-SPALLING היא פיצוץ של שכבת הבטון החיצונית כתוצאה מהחום העז של שריפה. בתהליך זה, המים החופשיים הכלואים בבטון רותחים והופכים לקיטור, מה שיוצר לחץ פנימי הגורם להתפוצצות ושבירת שכבת הבטון. תופעה זו חושפת את מוטות הזיון של הבטון לחום השרפה, ומסכנת את יציבות המבנה.

קיימות מספר שיטות עיקריות למיגון בטון מפני אש, כולל שימוש בלוחות חסיני אש ייעודיים כגון לוחות PROMATECT®, יישום צבע תופח ייעודי למיגון בטון, או התזת צמנט מותז. שיטות אלו מבודדות את הבטון מחום השרפה, מעכבות את תופעת ה-SPALLING, ושומרות על יציבות האלמנט הנושא.

תעלות פח, המשמשות למערכות איוורור, מיזוג אוויר, שחרור עשן ומנדפים, חוצות את המבנה לכל אורכו, רוחבו וגובהו. במקרה של שריפה, תעלות אלו עלולות להוות נתיבים מהירים להתפשטות אש, עשן וגזים רעילים בין חלקי המבנה השונים, ולכן יש צורך למגן אותן.

על פי תקנות התכנון והבנייה וסדרת תקני 1001, יש להתקין מערכות אטימה או מיגון אש לתעלות פח, שיספקו עמידות אש של 120 דקות לפחות. דרישה זו נועדה למנוע את התפשטות האש והעשן דרך התעלות, ולשמור על בטיחות הדיירים.

ניתן למגן תעלות שחרור עשן ומנדפים בשתי שיטות עיקריות: עטיפת התעלה בשתי שכבות של יריעות קרמיות גמישות (כמו אלו של Morgan Ceramic), או בניית פיר קשיח חסין אש סביב התעלה באמצעות שתי שכבות של לוחות פיירבורד. שתי השיטות מספקות עמידות אש של 120 דקות.

היתרון המרכזי של שימוש ביריעות קרמיות הוא הגמישות המרבית שלהן. גמישות זו מאפשרת התקנה נוחה ויעילה גם במקומות בעלי גישה קשה, ומבטיחה עטיפה מלאה והדוקה של התעלה. היריעות עמידות לחום של עד 1200°C ועומדות בתקנים בינלאומיים מחמירים.

חדרי טרנספורמציה ממוקמים לעיתים קרובות בתוך מבנים, וכבלי ההזנה הרגישים שלהם עוברים בחללים פנימיים כמו חניונים. מיגון תעלות אלו חיוני כדי להגן על הכבלים מפני אש למשך 60 דקות לפחות, ולהבטיח את המשך אספקת החשמל למערכות חיוניות בשעת חירום.

ניתן למגן תעלות של כבלי חשמל באמצעות עטיפה קרמית גמישה (מתוצרת MORGAN CERAMIC) או באמצעות בניית קופסה קשיחה מלוחות PROMATECT® H בשילוב צמר סלעים. המערכת צריכה להיות פריקה כדי לאפשר הוספת כבלים חדשים, ולכלול פתחי גישה לטיפול.

מיגון תעלות כבלי חשמל חייב להתבצע בהתאם להנחיות ופרטי ביצוע מאושרים של חברת החשמל, וכן בהתאם להנחיות רשות הכיבוי המקומית. עמידה בדרישות אלו מבטיחה שהמיגון יספק את ההגנה הנדרשת ויעמוד בכל תקני הבטיחות הרלוונטיים.